In het nieuws: Restaurants onder druk door kortingsacties van externe bedrijven.
Gebruik jij ook Groupon, Social Deal, IENS, Dinner Deal, AH-restaurants of andere korting-websites? Krijg je hiermee klanten die vaker dan 1 keer terugkomen? Restaurants komen door deze populaire korting-sites steeds meer onder druk te staan. Vooral nu in 2023 de restaurants net de coronacrisis hebben overleefd en nu ook met de energiecrisis te maken krijgen.
Het doel is zoals gezegd, om hierdoor nieuwe klanten binnen te krijgen in de hoop dat die ook terugkomen. De oorspronkelijke deal levert nauwelijks omzet op, hooguit een paar schamele euro’s op het eten en die ene consumptie per persoon naast het bestelde karafje kraanwater… NOS Nieuwsuur berichtte daar 7 september 2016 voor het eerst over. Een tevreden klant was trots op zijn “veilingdiner” voor 2 in een middenklasse restaurant voor 12 Euro! Gaat hij terug? Neen! Op weg naar het volgende diner met korting. Anno 2023 is het niet veel verbeterd en staan restaurants nog steeds onder druk
Restaurants onder druk: maar 11% komt terug in het “koopjes”-restaurant
Marktonderzoek door The Choice liet zien dat slechts een trieste 11% die ergens eet met een Groupon actie naar het restaurant teruggaat. Maar let wel, 40% daarvan opnieuw met een groupon. Maar 60% van die 11% , dat is een op de vijftien van de oorspronkelijke Grouponbezoekers die je als je je materiaal-, personeels- en pandkosten meerekent met verlies hebt moeten serveren komt terug en betaalt de volle mep.
Overigens is het ook nog eens niet echt goed voor je online imago. Eet.nu deed onderzoek naar online recensies en daaruit bleek dat mensen met een kortingsdeal op alle fronten lagere cijfers geven. In het slechtste geval gemiddeld 5,9 voor de hele avond (normale gemiddelde 7,7!) en voor prijs/kwaliteit verhouding zelfs 5,7. Dat terwijl je door de lage prijs juist daar een hoger cijfer zou verwachten. Geen goed nieuws. Er is dus op 2 fronten werk aan de winkel:
Vaker terugkomen en tevredenheid.
Wij publiceerden eerder een ebook met de titel: Van Klanten naar Fans in 7 stappen. Dit actiegerichte ebook van 20 pagina’s kan je gratis downloaden op onze site. Het staat boordevol tips om de tevredenheid van je klanten te vergroten.
Daarnaast breken wij uiteraard een lans om een Mobiele App te laten maken. Een Mobiele App is DE tool om direct contact met je klanten te houden en ze doorlopend in de watten te leggen. De voordelen:
- Moderne Uitstraling – slechts 10% van MKB heeft pas een mobiele app
- Meer verkeer naar en dus meer klanten via social media en website
- Rechtstreekse communicatielijn met je klanten
communicatie
Vooral het laatste punt is van belang. Een groepsberichtje aan je klanten met je actuele aanbieding, nieuws of evenement landt op het beginscherm van je telefoon, nog voor het openen van je telefoon. En daar kijkt men tegenwoordig al gemiddeld 200(!) keer per dag op. Sowieso staat jouw visitekaartje als icoontje op hun telefoon, klik en contact…
Klanten binnen krijgen via een kortingsbon is prima en met een eigen mobiele app heb je een tool om die klant nog eens te laten terugkomen. Bied je nieuwe klanten als ze tevreden zijn of nieuwsgierig naar meer, onmiddellijk minimaal dezelfde korting voor een volgende keer als hij of zij (of beiden…) jouw app downloaden en je een berichtje sturen via de app. Misschien zelfs wel een gratis kopje koffie als ze het direct doen, net als je eigen bestaande en nieuwe klanten. Voor alle voordelen van een eigen app laten maken verwijzen we je naar de pagina Voorbeeldapps.
Bekend is dat 20% van je klanten 80% van je omzet genereren.
En dat zijn vooral je vaste terugkerende klanten. Stel dat al je klanten 2 keer per jaar extra komen. Of de helft van je voordeelbon-klanten een of meerdere keren extra ten opzichte van nu. En wat als het aantal vaste klanten hierdoor zou verdubbelen, wat zou je dat dan opleveren?
Of heel bescheiden gesteld: stel dat een eigen mobiele app slechts 2 extra klanten per week op zou leveren á 50-100 euro en een app kost nog geen 100 euro per maand (inclusief up-to-date houden, maandelijkse acties, evaluaties, etcetera), dan laat je honderden euro’s liggen maand in maand uit!
Conclusie is dat kortingsbonnen van externe bedrijven voor restaurants momenteel zelden iets opleveren. En restaurants hebben het al moeilijk genoeg. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je er maar niet vanuit gaat dat de klanten vanzelf wel terug zullen komen. Je zult je moeten inspannen om de klant zich thuis te laten voelen en behalve kwaliteit te leveren te zorgen voor een bijzondere ervaring. Daarnaast is het slim om de juiste tools in te zetten. Tools die geld opleveren en weinig tijd kosten. Je vooral bezig houden met je eigen passie is tenslotte waar je het voor doet.
App voor restaurants onder druk
Een Mobiele App is DE tool om direct contact met je klanten te houden en ze doorlopend in de watten te leggen. De voordelen:
- Moderne Uitstraling – slechts 10% van MKB heeft pas een mobiele app
- Meer verkeer naar en dus meer klanten via social media en website
- Rechtstreekse communicatielijn met je klanten
Vooral het laatste punt is van belang. Een groepsberichtje aan je klanten met je actuele aanbieding, nieuws of evenement landt op het beginscherm van je telefoon, nog voor het openen van je telefoon. En daar kijkt men tegenwoordig al gemiddeld 200(!) keer per dag op. Sowieso staat jouw visitekaartje als icoontje op hun telefoon, klik en contact…
kortingklant naar terugkerende klant
Klanten binnen krijgen via een kortingsbon is prima en met een eigen mobiele app heb je een tool om die klant nog eens te laten terugkomen. Bied je nieuwe klanten als ze tevreden zijn of nieuwsgierig naar meer, onmiddellijk minimaal dezelfde korting voor een volgende keer als hij of zij (of beiden…) jouw app downloaden en je een berichtje sturen via de app. Misschien zelfs wel een gratis kopje koffie als ze het direct doen, net als je eigen bestaande en nieuwe klanten. Voor alle mogelijkheden om een eigen app te laten maken verwijzen we je hiernaar.
20%-80% regel
We hebben al gemeld dat 20% van je klanten 80% van je omzet genereren. En dat zijn vooral je vaste terugkerende klanten. Stel dat al je klanten 2 keer per jaar extra komen. Of de helft van je voordeelbon-klanten een of meerdere keren extra ten opzichte van nu. En wat als het aantal vaste klanten hierdoor zou verdubbelen, wat zou je dat dan opleveren?
Of heel bescheiden gesteld: stel dat een eigen mobiele app slechts 2 extra klanten per week op zou leveren á 50-100 euro en een app kost nog geen 100 euro per maand (inclusief up-to-date houden, maandelijkse acties, evaluaties, etcetera), dan laat je honderden euro’s liggen maand in maand uit!
Conclusie
Conclusie is dat kortingsbonnen van externe bedrijven voor restaurants momenteel zelden iets opleveren, maar dat het de restaurants onder druk zet. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je er maar niet vanuit gaat dat de klanten vanzelf wel terug zullen komen. Je zult je moeten inspannen om de klant zich thuis te laten voelen en behalve kwaliteit te leveren te zorgen voor een bijzondere ervaring. Daarnaast is het slim om de juiste tools in te zetten. Tools die geld opleveren en weinig tijd kosten. Je vooral bezig houden met je eigen passie is tenslotte waar je het voor doet.