App promotie

You are here:
< Terug

Website

Allereerst moet je natuurlijk op je website vermelden dat je een nieuwe App hebt. Dit kan al een tijdje van te voren met een nieuwsbericht en een aftel-module. Daarnaast moet je je klanten/volgers op je locatie ook laten weten dat de app er aan komt, of er al is. Hang een poster op, deel visitekaartjes uit met de QRcode en last but not least vertel het je mensen. Dan kun je ook meteen laten weten waarom het belangrijk is dat ze de App moeten downloaden.

Op je social media kanalen moet je natuurlijk ook vermelden dat je een app hebt. Dit kan door een bericht met de link of de QRcode. Maar dit bericht zal bij je klanten al snel uit beeld verdwijnen, dus kun je de app ook promoten via de betaalde zoekresultaten van zoekmachines.

Zoekmachine zoals Google en Bing

Voor de promotie van een mobiele App is het interessant dat er op mobiele apparaten getarget kan worden. In het Display Netwerk van Google kan er zelfs op specifieke apparaten en netwerken getarget worden. Ook hier moet je opletten dat je de juiste zoekwoorden gebruikt, net als op je website. En hier kun je ook zoekwoorden uitsluiten. Ook erg handig in sommige gevallen. En in het display netwerk is het kiezen van de juiste plaatsingen belangrijk. De intentie van de doelgroep om een App te downloaden is bij het gros van de keywords echter niet groot. Indien een persoon zoekt op ‘Fiets Reserveren’ is een tussenstap waarbij deze persoon een App moet installeren in vele gevallen te groot. Maak het ze daarom aantrekkelijker of laat weten dat het reserveren uitsluitend gaat via de App.

Google Adwords

Al enige jaren kan een app via Google Adwords gepromoot worden. In de interface is een speciale optie voor App-promotie gemaakt. Wanneer er op de advertentie geklikt wordt, wordt er direct door gelinkt naar de downloadpagina van de app. Deze mogelijkheid van Google is eenvoudig te vinden: er moet een nieuwe campagne aangemaakt worden, waarna er vervolgens voor de nieuwe optie ‘installatie van mobiele apps’ kan worden gekozen.

Met dank aan Harmen Visscher van Emerce.nl

Een andere of extra methode zijn App-links. Hiermee kan een link naar de mobiele app aan een normale tekstadvertentie worden toegevoegd. Op deze manier kan er met één advertentie zowel naar de website als naar de app worden doorgelinkt. Bij Google is het sinds kort mogelijk om alleen mensen te targeten die de app nog niet gedownload hebben. Zo worden enkel potentiële nieuwe gebruikers getarget.

Facebook promotie

Facebook biedt de mogelijkheid om advertenties te maken die speciaal gericht zijn op het downloaden van Apps. Deze worden ook wel Mobile App (Install) Ads genoemd. Deze ads worden enkel in het mobiele nieuwsoverzicht van Facebook getoond, op smartphones en tablets. De ads linken direct door naar de betreffende app store, waar de app direct gedownload kan worden. Door te testen met verschillende afbeeldingen en call-to-actions kun je de resultaten optimaliseren.

De App promotie op Facebook van Greetz
De advertentie van Greetz.

Deel dit: