Je wilt een App laten maken

Maar hoe begin je?

Welke App developer

“Welke App developer kan dit? Waar zitten die?” Dat zijn vaak de eerste vragen die een ondernemer heeft in zijn zoektocht. Maar ik wil dit graag omdraaien:

Wat zijn de belangrijkste zaken die je op een rijtje moet hebben voordat je naar een App developer stapt. Neem even de tijd om de antwoorden op deze vragen op te schrijven.

De vijf belangrijkste vragen:

  1. Wat is je nummer 1 reden dat je een App wilt laten maken?
  2. Wat zijn je top 3 pijnpunten in je bedrijf?
  3. Wat doe je op dit moment aan online marketing?
  4. Wat wil je bereiken met je App na drie maanden?
  5. Wat wil je bereiken met je App na een jaar?

Gefeliciteerd! Je bent nu al halverwege!

Wauw, je hebt alle vijf de vragen beantwoord. Je hebt nu duidelijk gekregen wat je precies wilt, welke problemen moeten worden opgelost en wat je binnen een kwartaal en binnen een jaar met je App wilt bereiken. Super.

En nu verder….

Allereerst ga je kijken op welke apparaten de App moet werken. Mobiele telefoon en/of tablet. Apple en/of Android. Dan ga je kijken naar de layout. Welke kleuren wil je gebruiken, welk type menu, enz. Daarna ga je kijken welke features je in je App wilt hebben. Wat moet de App kunnen. Of beter gezegd, wat moeten jouw klanten met de App kunnen?

Apparaten

Op welke apparaten je App moet draaien, hangt af van waar je de App voor wilt gebruiken. Intern gebruik 

De layout

Nu ga je kijken naar de layout van je App. Uiteraard gaat de App developer dit helemaal voor je vormgeven, maar het is wel belangrijk dat je zelf al een beetje weet wat je wil. Er zijn namelijk een paar verschillende mogelijheden.

Allereerst wil je je logo prominent op het beginscherm hebben staan? Met het beginscherm bedoel ik hier het scherm dat je ziet als je App is geladen. Eigenlijk de “homescreen” of het “hoofdscherm”. Daarnaast heb je ook nog een laadscherm. Ik raad aan om deze twee schermen in gelijksoortige layout te maken. Ze hoeven niet precies hetzelfde te zijn, maar marketing-technisch gezien is dit wel het beste. Je gebruiker krijgt namelijk meerdere keren je logo te zien.

Wil je meer weten waarom het zo belangrijk is om, vaak je logo te laten zien aan je App-gebruikers / klanten. Lees dan de blog Imprinting, een belangrijke strategie voor je marketing.

Je logo

Heb je al een logo? Zorg dat dit logo ook een beeldmerk heeft. Een afbeelding in je logo in plaats van alleen woorden. Ook is het belangrijk om te bedenken dat jouw logo als icoon op de telefoon van je klanten komt te staan. Hoe hoeft dit natuurlijk niet zelf te ontwerpen, maar er over nadenken scheelt een heleboel tijd bij de ontwikkelaar.

In de kennisbank heb ik dit artikel gepubilceerd: Waar moet een icoon aan voldoen

Scherm

En nu de achtergrond van je hoofdscherm. Hier heb je twee globale categorieën in. 

  1. Afbeelding
  2. Kleur

Het is belangrijk om hier goed over na te denken. Wat wil je uitstralen. Mijn advies zou altijd zijn, kies voor een afbeelding van het interieur van je bedrijf met als “overlay” je logo. Zoals je hiernaast ziet bij de App Hair ziet. 

Wil je voor verschillende afbeeldingen kiezen in een carousel, omdat je bijvoorbeeld producten verkoopt, dan zou ik kiezen voor een lichte basis-kleur uit je logo. 

En nu je App invullen

Je wilt een App laten maken, dan is het belangrijk dat je van te voren precies weet wat je waar wilt hebben. Daar gaan we nu naar kijken. Dus pak weer je pen en schrijf mee.

  1. Allereerst moeten je klanten je weten te vinden. Het belangrijkste is je contactpagina. Hier komt te staan wie je bent en waar. Inclusief telefoonnummer, email en eventueel nog een website-adres. Het is ook belangrijk om hier je logo en een afbeelding te plaatsen van je bedrijf. Het liefst van de buitenkant.
  2. De tweede plek is gereserveerd voor datgene dat eigenlijk het belangrijkste is dat jij wilt dat je gebruikers/klanten doen. Dus dat kan zijn reserveren, bestellen, taxi bestellen, kopen, etc.
  3. Mensen moeten jouw een vraag kunnen stellen zonder dat ze jou meteen gaan bellen. Dan kan dus via een formulier in de App. 
  4. Wat belangrijk is dat jij als expert wordt gezien door jouw gebruikers, dus geen je gebruikers/klanten extra gratis informatie of tips. Dingen die jij belangrijk vind, maar die je gebruikers/klanten vaak niet weten. Tips of informatie die ze gaan gebruiken en waarvoor ze vaker terugkomen in je App. Van daaruit is een extra aankoop of reservering snel gemaakt.
  5. Jij deelt nieuws met je gebruikers/klanten in de App. Nieuws dat ze anders niet of pas later gekregen zouden hebben.
  6. Jij wilt gebruikers/klanten persoonlijk of als groep een bericht kunnen sturen via de App. Een pushbericht wordt dat genoemd. Een bericht dat binnenkomt als soort SMS vanuit de App. Klik je op dat bericht dan wordt je doorgestuurd naar de App of naar een specifieke pagina in de app.

Huiswerk

Leg nu de volgende mappenstructuur aan op je computer via Dropbox of Google Cloud en vul deze met de antwoorden op de bovenstaande vragen. Alle documenten het liefst in Word-format en de afbeeldingen in png of jpg:

  • “Naam App”
    • Afbeeldingen
      • logo
      • achtergrond
      • afbeeldingen
    • Gegevens bedrijf
    • Gegevens nodig voor shop, reserveringen of bestellingen
    • Informatie voor in App in Word
    • Eerste nieuwsbericht

En nu aan de slag

Nu is alles voor jou een stuk duidelijker geworden. Wij kunnen aan de hand van bovenstaande gegevens jouw App gemakkelijker maken. Dat scheelt jouw dus veel tijd.